Prof. Dr. Ekrem Buğra Ekinci
Biyografi
Kitaplar
Makaleler
Aktüel
Akademik
English
Arabic
Diğer Diller
Programlar
Televizyon
Radyo
Youtube
Yazışmalar
Tüm Sualler
Sual Başlıkları
Sual Gönder
TR
EN
AR
Biyografi
Kitaplar
Makaleler
- Aktüel
- Akademik
- English
- Arabic
- Diğer Diller
Programlar
- Televizyon
- Radyo
- Youtube
Yazışmalar
- Tüm Sualler
- Sual Başlıkları
- Sual Gönder
Suallerde, makalelerde, programlarda arama yapın.
Makaleler
Yazışmalar
Programlar
Sual Başlıkları
“
Namazın Âdâbı
”
için arama neticeleri gösteriliyor
Sual: İlmihalde “Namaz kılarken ikinci rek’atte, birincide okuduğundan sonraki bir kısa sûreyi atlayarak, daha sonrakini okumak mekruhtur” diyor. Burada kısa sûreden maksat nedir?
Cevab: Fıkıh kitaplarında bu bahiste bir açıklık olmamakla beraber, “Sabah ve öğle namazlarında uzun, ikindi ve yatsı namazlarında orta, akşam namazlarında ise kısa sureleri okumak sünnettir. Uzun sûreler Hucurât ile Târık, orta sûreler Târık ile Beyyine, Kısa sureler Beyyine Sûresi’nden sonra gelen sûrelerdir” ifadesinden anlaşılıyor ki, Beyyine Sûresi’nden sonra gelen sûreler kısa sûrelerdir. İkinci rek’atteki sûrenin birinci rek’attekinden üç âyet daha uzun oluşunun tenzîhî kerâhati de böyle kısa sûrelere mahsustur. İkinci rek’ati birinciden üç âyet mikdarı uzatmaya mekruhtur demek, âyetleri uzunlukça birbirine yakın olan kısa sûrelere mahsustur. İlk rek’atta Asr, ikincide Hümeze Sûresi okumak böyledir. Çünki birincisi üç, ikincisi dokuz âyettir. Ama ilk rek’atta A’lâ, ikincide Gâşiye Sûresi okumak böyle değildir. Her ne kadar ikincisi birinciden yedi âyet uzun ise de, bu uzunluk sûrenin yarısından azdır. Bütün bu anlatılanlar farzlar içindir. Nâfilelerde mekruh değildir. (İbni Âbidin, Namazın Âdâbı).
10 Ekim 2010 Pazar
Sual: Kavmede ve celsede durmanın azami mikdarı ne kadardır?
Cevab: Kavme ve celsede, yani rükü’dan doğrulunca ve iki secde arasında bütün azaların sükûnet bulmasından sonra bir tesbih mikdarı durmak lâzımdır. Bu vâcibdir. Hanefî mezhebine göre kavmede rabbenâ lekel-hamd denir, celsede ise bir şey söylenmez. Bundan sonra sadece bir subhanallah daha diyecek kadar durmaya izin bulunmaktadır. Bundan sonrası mekruhtur. Hatta bazı âlimler secde-i sehv gerekeceğini söylemiştir. (İbni Âbidin, Namazın Vâcibleri.) Hanbelî mezhebinde ayrıca her ikisinde de söylenecek tesbihler vardır. Okunacağını gösteren deliller Hanefî’de nâfile namaza hamledilmiştir. Celsede Allahümmeğfirli dense de mekruh olmaz. Hatta mendub olur. Şâfiîler de bunları söylemeyi yalnız kılana veya söylenmesi kendilerine ağır gelmeyecek cemaate hamletmiştir. (İbni Âbidîn, Namazın Âdâbı.)
6 Nisan 2011 Çarşamba
Sual: Sütre yarım metreden aşağı olamaz mı?
Cevab: Yarım metreden fazla (bir arşın) olmalıdır.
16 Nisan 2012 Pazartesi
Sual: Fâtih Câmii gibi büyük câmilerde ortada namaz kılan bir kimsenin önünden geçmek câiz midir?
Cevab: Büyük (kıble duvarı ile arka duvarı arası 20 metre olan) câmide veya sahrada namaz kılanın önünden geçmek câizdir. Elverir ki, ayağı ile secde yeri arasından geçmiş olmasın.
16 Nisan 2012 Pazartesi
Sual: Namazı kıldıktan sonra tesbihat hemen mi yapılmalıdır? Kalkıp su içmek, çorap giymek veya bunun gibi bir şey yapıp sonra tesbihat çekmek olur mu?
Cevab: Bir özür olmadıkça namazdan hemen sonra yapmak müstehabdır. Bahsedilen işler buna zarar vermez.
20 Mayıs 2012 Pazar
Sual: Erkek için kısa kollu namaz kılmak mekruh olduğuna göre, kısa kollu giyildiği zaman, kolluk takmak uygun olur mu?
Cevab: Kısa kollu gömlek giyildiği zaman, kolları örten kolluk takmak teferrüd etmek olup dikkat çeker ve fitneye sebebiyet verir. Büyüklerin karşısına çıkamayacak elbise ile namaz kılmak mekruhtur. Âyet-i kerime, namazda ziynetlenmeyi emreder. Kolluk bunun hangisine girmektedir?
28 Temmuz 2012 Cumartesi
Sual: Namaz içinde bir evliyayı düşünmek, onun sevgisini kalbine getirmek böyle düşünmek caiz mi? Yani namazı böyle kılmak caiz mi?
Cevab: Buna tasavvufta râbıta-ı telebbüsiyye derler. Ehli için faydalı olur demişlerdir
27 Mayıs 2014 Salı
Sual: Cemaatle namaz kıldıktan sonra son sünneti başka yerde kılmanın sebebi nedir?
Cevab: Âhirette namaz kılınan yerler şahidlik yapacağı için, şahidleri arttırmak için.
29 Ocak 2017 Pazar
Sual: Yaşlı bir imama uyduğumuzda imam öğle namazında gayri ihtiyarî fatihayı biraz sesli okuyor, biz de farkında olmadan âmin diyoruz, namaz sahih olur mu?
Cevab: Hayır. Ma’zurdur. Birkaç kişinin duyması zaten cehrî kıraat sayılmaz.
23 Kasım 2017 Perşembe
Sual: Sarığı sünnet sevabı almak için her namazda yeniden sarmak icab eder mi?
Cevab: Hayır. Sarık ile namaz kılmak müstehabdır.
14 Eylül 2018 Cuma
Sual: Kadın pantolon giyse ve üstüne giydiği pardesü de dizlerine kadar gelse namazı sahih midir?
Cevab: Namaz sahihtir. Zira namaz için tesettür yerine gelmiştir. Ama pantolon giymek caiz değildir, çünki kadının, erkeğe, erkeğin kadına benzemesi men edilmiştir. Nitekim süslü elbiseyle namaz kalın kadının namazı sahihtir; ama bununla yabancı erkeklere tesettür olmaz.
12 Mayıs 2019 Pazar
Sual: 8 yaşındaki çocuğu namaza alıştırmak nasıl olur?
Cevab: Çocuk mükellef değildir. Abdestte ve namazın şartlarında toleranslı davranmalıdır. Yanlış yapınca, namaz olmadı dememeli; doğrusunu anlatmalı, bir dahasına böyle yaparsın demelidir. Sünnetleri kılmakta gevşekse, üzerine gitmemelidir. Her kıldığı namazda hediye veya mükâfat vermelidir. Hiç değilse övmelidir.
28 Ekim 2021 Perşembe